Företag utan kollektivavtal – se över er policy för mertid och övertid

Lön & HR | 22.05.2025

av Beatrice Lien

Två vägledande EU-domar har nyligen förändrat synen på hur deltidsanställda ska ersättas vid mertid. Detta påverkar inte bara arbetsgivare med kollektivavtal, företag utan kollektivavtal bör också se över sina policys för att säkerställa att de är rättvisa, tydliga och i linje med utvecklingen på arbetsmarknaden.

I Sverige finns ingen lag som i detalj reglerar hur mertid eller övertidsersättning ska beräknas. Dessa frågor hanteras i stor utsträckning genom kollektivavtal, där villkoren kring arbetstid, ersättning och arbetstidsgränser tydliggörs. För arbetsgivare utan kollektivavtal innebär detta ett större ansvar att själva reglera hur mertid och övertid ska hanteras, t.ex. i personalhandbok, anställningsavtal eller andra interna riktlinjer. 

Frågan har dock nyligen aktualiserats genom två vägledande domar från EU-domstolen (mål C-184/22 och C-185/22), som rör deltidsanställdas rätt till likabehandling vid arbete utöver ordinarie arbetstid.  

Domarna slår fast att deltidsanställda inte får behandlas mindre förmånligt än heltidsanställda, vilket påverkar hur mertid bör beräknas. Det är ett tydligt exempel på hur praxis förändras och varför det är viktigt att se över befintliga policys, även för företag utan kollektivavtal. 

 

Kollektivavtal uppdateras 

Till följd av ovan nämnda EU-domar och den utvecklade synen på deltidsarbete och arbetstidens förläggning, har flera svenska kollektivavtal redan uppdaterats. Det sker nu en anpassning till ett synsätt där arbetstagare i högre grad ska behandlas lika, oavsett sysselsättningsgrad. 

 

Vad det innebär för arbetsgivare utan kollektivavtal 

Även om ert företag inte är bundet av kollektivavtal, är det klokt att förhålla sig till denna utveckling. Det bidrar till att era egna riktlinjer är fortsatt tydliga, rättvisa och i linje med förväntningarna på arbetsmarknaden.  

För att förebygga oklarheter och skapa trygghet i hur mertid och övertid hanteras rekommenderar vi att ni: 

  • Går igenom era nuvarande riktlinjer för arbetstid, mertid och övertid 
  • Ser över hur ni hanterar arbetstid för deltidsanställda, i ljuset av EU-domarna 
  • Uppdaterar anställningsavtal och personalhandbok vid behov 
  • Informerar era medarbetare tydligt om vad som gäller 
  • Håller er uppdaterade om utvecklingen på området 

Att vara proaktiv i dessa frågor stärker även förtroendet mellan arbetsgivare och medarbetare och minskar risken för missförstånd eller otydlighet framöver. 

Har ni frågor eller behöver stöd i att se över era riktlinjer? Tveka inte att kontakta oss, vi hjälper er gärna. 

Kontakta oss

 

Prenumerera på vårt nyhetsbrev

Vill du ha nyheter som denna direkt i din inkorg? Prenumerera på Azets månatliga nyhetsbrev här.

Ja tack, jag vill ta emot Azets nyhetsbrev, information om tjänster och inbjudningar.

Jag är informerad om att jag kan läsa mer om hur Azets behandlar mina personuppgifter i Azets integritetspolicy. Jag kan när som helst göra ändringar i min prenumeration eller avprenumerera från kommunikation från Azets.

post author

Om författaren Beatrice Lien

Auktoriserad lönekonsult och kvalitetsansvarig för affärsområdet Pay.